Stella & Jag

En blogg om Stella, Matheo och Milo av mamma Sabina.

Julgodis

Publicerad 2014-12-10 20:07:24 i Stella,

Nu när vi äntligen blivit friska så tyckte jag det var dags för lite julgodis! Detta året tänkte jag att vi skulle testa lite nya sorter. När man var lite så fanns det ju typ tre typer av julgodis: knäck, ischoklad och pinkelinker.  I år har jag tänkt att jag ska göra tomteskumsfudge, rocky road fudge, popcornchoklad och marsgordis till en början iallafall sen kanske man blir sugen på något annat!
 
Idag gjorde jag popcornchokladen medan Matheo sov, superlätt. Hittade receptet här, blev tyvärr inga bilder på det, och nu ligger de i en burk i frysen för att inte försvinna innan helgen!
 
Efter jag hämtat hem Stella från förskolan så satte vi igång med rocky road fudge även det receptet hittade jag på Bakverk och Fikastunder, ändrade receptet lite då jag glömt att köpa minimarshmallows men har en hel låda med tomteskum hemma så det blev till att klippa små bitar av dem istället. Dumlekolor hade jag med glömt men hade ett par Mars hemma som jag skar i små bitar istället och om jag får säga det själv så blev det supersmarrigt trots ingrediensbyten.
Observera att jag tog lite smält choklad på slickepottarna och gav barnen innan jag började blanda runt resten av ingredienserna, på så sätt var de väldigt upptagna med sitt medan jag kunde göra klar godiset utan snorig näsa eller andra baskilusker. Mycket smart drag vidade det sig.
Det färdiga reslutatet efter några timmar i kylen, mycket nöjd är jag!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela