Stella & Jag

En blogg om Stella, Matheo och Milo av mamma Sabina.

Nu har han kommit!

Publicerad 2013-09-24 16:33:07 i Stella,

Så kom han äntligen, bebisen, som Stella envisas att kalla Matheo för! Anledningen till, om man får säga så, att det varit så himla glest bland inläggen här de senaste månaderna!
 
Den fjärde september vaknade jag vid tvåtiden på natten, efter ett par timmar hemma så skjutsade vi bort Stella till Sara och My strax efter klockan fem och sedan gick det ganska fort då lillebror som nu fått namnet Matheo plockades ut med akut kejsarsnitt 10.01 då man efter ett skalpprov på bebisen 09:40 sett att han haft mycket mjölksyra i blodet. Så kom han 2750 g lätt och 51 cm lång. Matheo var lite medtagen vid födseln och han tillbringade sina första dagar på Neonatalavdelningen Vaggan. Han fick där lite hjälp med andningen de första timmarna med en neopuff, han var även uppkopplad så att hjärtslag och syresättningen bevakades och så sattes en sond där han fick lite extra mat den första veckan. De första dagarna låg han även i en värmebädd för att han inte skulle lägga all sin kraft på att hålla sin temp.
 
 
 
En stolt Stella som hälsar på lillebror där han ligger i värmebädden inne på övervakningsrummet.
 
 
 
 
Första natten låg jag i ett rum inne på BB och Matheo låg på Neo, men sedan fick även jag ett rum inne på Neo så att jag kunde vara lite närmare. På lördagen den 7 september kunde även Matheo flytta in till mitt rum. 
 
Efter sex dagar, den 10 september fick vi komma hem med hemsjukvård då Matheo fortfarande hade sonden kvar. 
 
Men allt eftersom amningen kom igång och Matheo fortsatte att gå upp i vikt så blev han den 16 september utskriven från Neo! 
 
Sonden kunde vi själva ta bort på lördagen den 14 september.
 
Nu mår vi alla bra och Matheo växer så det knakar, efter dagens besök på bvc så väger han nu 3328 g och är 52 cm lång! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela